3 marca 2014

KROJENIE TKANINY - lekcja nr 1



Witam na pierwszej wirtualnej lekcji szycia firan.
Dzisiaj omówimy sobie temat związany z krojeniem długich metrów tkaniny.

Przeważnie jest to woal, organtyna, tkaniny zasłonowe.
Tak jest przynajmniej w moim przypadku.

Podczas krojenia należy wziąć pod uwagę wzór i fakturę tkaniny.
Dotyczy to przede wszystkim zasłon, gdyż te muszą być wykrojone w tym samym kierunku, aby po powieszeniu nie okazało się, że różnią się kolorem bądź połyskiem.

Na pewno dla części z Was będą to informacje, które są wiadome, 
ale wiem, że jest też część osób, która nie wie jak prosto wykroić tkaniny na firany.

Tak więc do dzieła!



1. METODA KROJENIA  "po tzw. nitce prostej".

Nacinamy materiał na dł. 2-3 cm i wyciągamy jedną nitkę.
 Robimy to bardzo powoli, aby nie doszło do zerwania. 




Kroimy materiał po śladzie, 
który został po wyciągniętej nitce. 


Jeśli w trakcie wyciągania doszło do zerwania nitki, 
to szukamy i wyciągamy tę samą nitkę.
Jest to bardzo pracochłonny sposób, bo przeważnie nitki się zrywają...



2. METODA   "rozerwanie".

Tkaninę lekko nacinamy na dł. ok. 3 cm. 


Rozrywamy energicznymi i szybkimi ruchami.

Należy pamiętać o tym, że taki brzeg trzeba jeszcze wyrównać nożyczkami.
 Trzeba wziąć to pod uwagę podczas mierzenia i dodać centymetry, które obetniemy.


Nie każda jednak tkanina da się rozerwać w taki sposób. 



3. METODA "mierzenie".

Dotyczy to przede wszystkim tkanin zeskosowanych i takich, 
których nie da się wykroić za pomocą dwóch pierwszych metod.
To, czy tkanina jest zeskosowana można już zaobserwować w sklepie podczas zakupu. 
Jej obcięte brzegi nie schodzą się równo, lecz po skosie.
Często ten problem występuje przy tafcie, jak również przy gorszej jakości woalach.
To są tkaniny, przy których zaobserwowałam ten problem.

Aby wykroić zeskosowaną tkaninę, 
dokładnie mierzymy długość i szerokość potrzebnego odcinka, 
zachowując kąt prosty.
Jest to bardzo pracochłonna metoda - przynajmniej jak dla mnie ;),
 bo mierzymy tkaninę najlepiej co 20 cm, aby wszystko ze sobą pasowało.



Fakt jest taki, że tak długie odcinki tkanin jest ciężko wykroić prosto
a nie wspomnę już nawet o obszarze, 
jaki jest do tego potrzebny :)
Bo zwykły stół się nie nada...


Może Wy również macie jakieś sprawdzone metody na to,  
aby wykroić prosto tkaninę i chcielibyście się nimi tutaj podzielić?
Zapraszam ;)

Pozdrawiam,
FirANNA





17 komentarzy:

  1. Jak mi się zdarzyło z dwa razy szyć firany, to z materiałem leżałam przez duży pokój, przedpokój i trochę pokoju syna :-), widzę, że Ty masz odpowiedni przelot na takie krojenie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo, że nie mam aż tak dużego pokoju, to jak na razie udaje mi się w nim zmieścić :)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawa podpowiedz, na pewno skorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sposoby wydają się dobre, choć przyznam, że nie próbowałam póki co:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie jeśli spróbujesz, to napisz jaką metodą kroiłaś :)

      Usuń
  4. Darcia już próbowałam na bawełnie, ale pozostałe sposoby chętnie wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie napisz, jak Ci poszło :)

      Usuń
  5. Oj, a ja zawsze cięłam i tyle. Nie sądziłam, ze są na to metody! :) Ta z nitka mi się bardzo podoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta z nitką to najlepsza metoda na to, aby było równo. Ale każdy może mieć swoje własne metody na krojenie firan :) Najważniejsze, aby były satysfakcjonujące :D

      Usuń
  6. Dziękuję za te rady - nienawidzę ciąć takich powierzchni - głównie dlatego, że zawsze robię to trochę "na oko" i później równość pozostawia wiele do życzenia. Następnym razem spróbuję Twoich metod.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że się przydadzą, a cięcie materiału stanie się przyjemnością :)

      Usuń
  7. bardzo przydatne porady napewno bede z nich korzystac pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. No - teraz może i ja spróbuję uciąć coś sama. Do tej pory jakoś nigdy mi to nie wychodziło - raz, że rozłożona tkanina zajmowała mnóstwo miejsca i trzeba było ją składać, dwa, zawsze coś mi się omsknęło i cięłam krzywo... Wreszcie po zmarnowaniu paru metrów skorzystałam z profesjonalnego cięcia tkanin, ale taka usługa nie jest wcale taka tania :/ Może po przeczytaniu tego tutorialu będzie mi szło lepiej - tak czy inaczej, wielkie dzięki za ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  9. polecamy do zastosowań firmowych na większą skalę "nawijarkę";

    nie wiesz jak odmierzyć 10 metrów materiału, tkaniny, tapety, papieru?
    Szukasz urządzenia dla swojej firmy do odmierzania materiału, tkaniny, tapety, papieru, folii, do przewijania materiału na mniejsze rolki?
    więcej o naszej nawijarce przewijarce na stronie:
    http://www.nawijarka.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. nawijarka do tkanin, folii papieru
    [url=http://www.nawijarka.pl]nawijarka do tkanin, folii papieru[/url]

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i zapraszam na kolejne :)